OpenAI معلمان را با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایجاد طرح های درسی و آموزش های تعاملی برای دانش آموزان تصور می کند. اما برخی از مربیان نسبت به این فناوری – و پتانسیل آن برای نادرست شدن محتاط هستند.
امروز، OpenAI یک دوره آنلاین رایگان را منتشر کرد که به معلمان K-12 کمک می کند یاد بگیرند که چگونه ChatGPT، پلت فرم چت ربات هوش مصنوعی این شرکت را به کلاس های درس خود بیاورند. این برنامه یک ساعته و نه ماژوله که با همکاری سازمان غیرانتفاعی Common Sense Media ایجاد شده است، که OpenAI با آن مشارکت فعال دارد، اصول اولیه هوش مصنوعی و برنامه های آموزشی آن را پوشش می دهد.
OpenAI میگوید که قبلاً این دوره را در «دهها» مدرسه مستقر کرده است، از جمله منطقه مدرسه Agua Fria در آریزونا، منطقه مدرسه San Bernardino در کالیفرنیا، و سیستم مدارس منشور Challenger Schools. بر اساس تحقیقات داخلی شرکت، 98 درصد از شرکتکنندگان گفتند که این برنامه ایدهها یا استراتژیهای جدیدی را ارائه میدهد که میتوانستند در کار خود اعمال کنند.
رابی تورنی، مدیر ارشد برنامههای هوش مصنوعی در Common Sense Media در بیانیهای گفت: «مدارس در سراسر کشور با فرصتها و چالشهای جدیدی دست و پنجه نرم میکنند، زیرا هوش مصنوعی آموزش را تغییر میدهد. با این دوره، ما در حال اتخاذ رویکردی فعال برای حمایت و آموزش معلمان در خط مقدم و آمادگی برای این تحول هستیم.
اما برخی از مربیان این برنامه را مفید نمیدانند – و فکر میکنند که در واقع میتواند گمراهکننده باشد.
لنس وارویک، مدرس ورزش در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign، نگران است که منابعی مانند OpenAI، استفاده از هوش مصنوعی را در میان مربیانی که از پیامدهای اخلاقی این فناوری آگاه نیستند، عادی کند. در حالی که دوره OpenAI برخی از محدودیتهای ChatGPT را پوشش میدهد، مانند اینکه نمیتواند به طور منصفانه به کار دانشآموزان نمره دهد، وارویک متوجه شد که ماژولهای مربوط به حریم خصوصی و ایمنی «بسیار محدود» و متناقض هستند.
وارویک خاطرنشان کرد: «در مثالهایی که OpenAI میدهد، یکی به شما میگوید که نمرات و بازخوردهای تکالیف گذشته را بگنجانید، در حالی که دیگری به شما میگوید برای آموزش انقلاب مکزیک یک درخواست ایجاد کنید. در ماژول بعدی در مورد ایمنی، به شما میگوید هرگز دادههای دانشآموز را وارد نکنید، و سپس در مورد سوگیری ذاتی در هوش مصنوعی مولد و مسائل با دقت صحبت میکند. من مطمئن نیستم که آنها با موارد استفاده سازگار باشند.”
Sin á Tres Souhaits، هنرمند تجسمی و مربی در دانشگاه آریزونا، میگوید که ابزارهای هوش مصنوعی را برای نوشتن راهنماهای تکالیف و سایر مواد درسی تکمیلی مفید میداند. اما او همچنین میگوید که نگران است که برنامه OpenAI به طور مستقیم به نحوه اعمال کنترل این شرکت بر محتوایی که معلمان با استفاده از خدمات آن ایجاد میکنند، نمیپردازد.
Tres Souhaits به TechCrunch گفت: «اگر مربیان دورهها و دورههای آموزشی را روی برنامهای ایجاد کنند که به شرکت این حق را میدهد که آن دادهها را بازآفرینی و بفروشد، این امر باعث بیثباتی زیادی میشود. «برای من مشخص نیست که OpenAI چگونه از هر آنچه که توسط مدلهای خود تولید میشود استفاده، بستهبندی یا فروش خواهد داشت.»
OpenAI در ToS خود بیان میکند که دادههای کاربر را نمیفروشد و کاربران سرویسهای آن، از جمله ChatGPT، مالک خروجیهایی هستند که تولید میکنند «تا حدی که قانون قابل اجرا اجازه میدهد». با این حال، بدون تضمین های اضافی، Tres Souhaits متقاعد نشده است که OpenAI بی سر و صدا سیاست های خود را در آینده تغییر نخواهد داد.
Tres Souhaits گفت: «برای من، هوش مصنوعی مانند رمزنگاری است. “این جدید است، بنابراین امکان های زیادی را ارائه می دهد – اما همچنین آنقدر مقررات زدایی شده است که نمی دانم چقدر به هر تضمینی اعتماد دارم.”
اواخر سال گذشته، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از دولتها خواست تا استفاده از هوش مصنوعی در آموزش را تنظیم کنند، از جمله اجرای محدودیتهای سنی برای کاربران و نردههای محافظ برای حفاظت از دادهها و حریم خصوصی کاربران. اما از آن زمان تاکنون پیشرفت کمی در این زمینه ها حاصل شده است – و به طور کلی در مورد سیاست هوش مصنوعی.
Tres Souhaits همچنین با این واقعیت مخالف است که برنامه OpenAI، که OpenAI آن را به عنوان راهنمای «AI، هوش مصنوعی مولد و ChatGPT» به بازار عرضه میکند، به هیچ ابزار هوش مصنوعی غیر از ابزار OpenAI اشاره نمیکند. او گفت: «به نظر میرسد که این ایده را تقویت میکند که OpenAI یک شرکت هوش مصنوعی است. «این یک ایده هوشمندانه برای OpenAI به عنوان یک تجارت است. اما ما در حال حاضر با این مخالفتهای فناوری مشکل داریم – شرکتهایی که نفوذ زیادی دارند، زیرا با توسعه فناوری، خود را در مرکز نوآوری قرار دادند و خود را مترادف با خود آن چیز کردند.
جاش پریور، معلم کلاس درس که به مدیر محصول شرکت بازیهای آموزشی Prodigy Education تبدیل شده است، دیدگاه خوشبینانهتری نسبت به گسترش آموزشهای OpenAI داشت. پریور استدلال میکند که اگر سیستمهای مدرسه هوش مصنوعی را به شیوهای «متفکرانه» و «مسئولانه» بپذیرند، «نقاط مثبت» برای معلمان وجود دارد، و او معتقد است که برنامه OpenAI در مورد خطرات شفاف است.
پریور میگوید: «نگرانی معلمان در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای سرقت محتوا و غیرانسانی کردن تجربه یادگیری وجود دارد و همچنین خطر وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی وجود دارد. «اما آموزش اغلب برای غلبه بر ترسها در مورد پذیرش فناوری جدید در مدارس کلیدی است، در حالی که همچنین تضمین میکند که تدابیر لازم برای اطمینان از حفاظت از دانشآموزان و ماندگاری معلمان وجود دارد.
منبع: techcrunch