موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی DuckDuckGo از اتحادیه اروپا خواسته است تا تحقیقات قانون بازارهای دیجیتال (DMA) خود را در مورد گوگل گسترش دهد و مدعی است که این غول جستجو چندین حوزه را نقض کرده است که اتحادیه هنوز به طور رسمی پایبندی شرکت را بررسی نکرده است.
قوانین رقابت پذیری بازار پرچمدار اتحادیه اروپا از ماه مارس برای تعداد معدودی از غول های فناوری، از جمله گوگل، اجرایی شده است. جریمه های عدم رعایت قوانین DMA که مواردی مانند دسترسی به پلتفرم را با شرایط FRAND (منصفانه، معقول و بدون تبعیض) الزامی می کند، می تواند تا 10٪ از گردش مالی سالانه جهانی را بر روی کاغذ برسد. بنابراین این مقرراتی نیست که فناوری بزرگ بتواند آن را نادیده بگیرد.
با این حال، علیرغم ماهها رقبا که پلتفرمهای اصلی را به زیر پا گذاشتن قانون – یا در بهترین حالت، درگیر شدن در به اصطلاح «تطبیق مخرب» متهم میکنند، هنوز شاهد اعمال تحریمها نیستیم.
کامیل بازباز، معاون ارشد امور عمومی DuckDuckGo در یک پست وبلاگی که روز چهارشنبه منتشر شد، چندین اتهام جدید را مطرح کرد که با متهم کردن گوگل به تفسیر محدود از الزامات DMA برای جلوگیری از به اشتراک گذاری داده های “کلیک و پرس و جو” شروع شد. کمک به رقبا
«برنامه صدور مجوز مجموعه داده جستجوی اروپایی Google»، که پاسخ این شرکت به الزام قانونی برای اشتراکگذاری دادههای کلیک و پرس و جو بود، مجموعهای از دادهها را به دست میدهد که DuckDuckGo میگوید «برای موتورهای جستجوی رقیب کاربرد کمی دارد یا اصلاً کاربرد ندارد» – تا حد زیادی، استدلال می کند، در نتیجه انتخاب گوگل از روش ناشناس سازی، که به این معنی است که فقط داده هایی از پرس و جوهایی که در گذشته بیش از 30 بار جستجو شده اند. 13 ماه توسط 30 کاربر جداگانه وارد شده را شامل می شود.
DuckDuckGo نوشت: «این روش به راحتی بیش از حد گسترده است.
پست وبلاگ خود اضافه کرد: “گوگل سعی می کند از تعهد قانونی خود به نام حفظ حریم خصوصی اجتناب کند، که طعنه آمیز است که از بزرگترین ردیاب اینترنت می آید.”
کمیسیون شکایات متعددی را علیه دروازه بانان DMA تنظیم کرده است و در حال کار بر روی روندهای عدم انطباق است، از جمله تحقیق در مورد ترجیح خود گوگل، که در اواخر مارس آغاز شد. اما تحقیقات DMA اتحادیه اروپا در مورد غول جستجو منجر به اعلامیه های عمومی بیشتر نشده است، برخلاف سایر اقدامات کمیسیون علیه اپل و متا، جایی که در تابستان امسال اتحادیه اروپا به یافته های اولیه نقض دست یافت.
محدودیتهای منابع ممکن است یکی از دلایلی باشد که اتحادیه اروپا به همان سرعتی که برخی انتظار داشتند حرکت نمیکند. DMA یک اصلاح قبلی رقابتی است که برخی حتی پیشبینی میکردند که میتواند خود به خود اجرا شود (به عنوان مثال، نیاز به اجرای نظارتی را رها میکند)، زیرا مجموعهای از قوانین اولیه را در مورد غولهای فناوری در محدوده اعمال میکند.
با این حال، در حالی که امسال شاهد تغییرات زیادی توسط پلتفرمها بودیم که ادعا میکردند مطابق با DMA هستند، بسیاری از رقبای آنها تحت تأثیر قرار نگرفتهاند و Big Tech را متهم به نمایشهایی میکنند که سعی میکنند عملاً از پیروی از روح قانون و اعمال فشار بر روی سیستمها جلوگیری کنند. کمیسیون برای مداخله
در همین حال، اتحادیه اروپا منابع محدودی برای اجرای این اجرای متمرکز دارد. و اجتناب از گسترش بیش از حد کارکنان آن ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا ما شاهد آغاز رسیدگی های رسمی تر نبوده ایم.
پست وبلاگ DuckDuckGo دو شکایت دیگر را علیه گوگل فهرست میکند که از کمیسیون میخواهد در مورد صفحههای انتخابی تحقیق کند، مقرراتی که غول فناوری را مجبور کرده است در اتحادیه اروپا در رابطه با موتور جستجوی همنام و مرورگر کروم خود پیادهسازی کند.
DMA ایجاب می کند که گوگل به کاربران اجازه دهد به راحتی از محصولات جستجو و مرورگر خود به محصولات رقبا به عنوان پیش فرض تغییر کنند. و این شرکت به عنوان پاسخ به این تعهد، صفحه نمایش های انتخابی را در اتحادیه اروپا اجرا کرده است. با این حال، DuckDuckGo استدلال میکند که آنچه را که مقررات مورد نیاز است ارائه نکرده است، زیرا میگوید تغییر آن برای کاربران هنوز بسیار دشوار است.
بازباز نوشت: «قبل از اجرایی شدن DMA، تغییر موتور جستجوی پیشفرض شما در اندروید بیش از 15 مرحله طول میکشید و امروز هم همینطور است.
DuckDuckGo می گوید که همین امر در مورد کروم نیز صادق است. او استدلال کرد: “گوگل به طور کامل تعهدات تغییر آسان خود را تحت DMA نادیده گرفته است.” «در نتیجه، ما معتقدیم که کمیسیون باید تحقیقاتی را در مورد عدم انطباق انجام دهد تا Google را وادار به انجام الزامات خود تحت قانون کند. “تغییر آسان” باید به این معنی باشد که رقابت در واقع یک کلیک فاصله دارد.”
بازباز در بحث تاثیر صفحه انتخاب جستجوی گوگل بر سهم بازار منطقهای DuckDuckGo به TechCrunch گفت که «قطعاً» شاهد افزایش دانلود در دستگاههای اندرویدی در نتیجه طراحی بهبود یافته پس از اجرایی شدن DMA است. اما از آنجایی که هنوز برای همه کاربران پیشفرض گوگل در اندروید منتشر نشده است، او گفت که تأثیر آن بر پایه نصب کلی DuckDuckGo «حاشیهای» باقی میماند.
او توضیح داد: «بنابراین تعداد کمی از کاربران واقعاً آن را میبینند، و این یک تنظیم همیشگی نیست که تسهیلات جابهجایی آسان را انجام دهد،» و افزود: «آن را با صفحه انتخاب موتور جستجو که در کروم برای کل پایگاه کاربر EEA [منطقه اقتصادی اروپا] آنها منتشر شده است مقایسه کنید. و 75% i را دیدیم
افزایش درخواستهای جستجو از طریق کروم.»
کمیسیون در واقع از مدت ها قبل از DMA از طریق اجرای رقابت کلاسیک علیه پلتفرم موبایل گوگل که قدمت آن به سال 2018 باز می گردد، نمایشگرهای انتخابی را در اندروید مجبور کرده است.
در آن صورت، سالها شکایت رقبا و در نهایت فشار مستقیم اتحادیه اروپا به طول انجامید، تا اینکه گوگل حراجی را برای پر کردن شکافها در صفحه انتخابی که رقبا هشدار داده بودند بهطور مهلکی مکانیزم را تضعیف میکند، کنار گذاشت. از این رو سهم بازار منطقه ای گوگل برای جستجو تقریباً یکسان باقی ماند.
نتیجه این است که کمیسیون باید نسبت به تاکتیکهای گوگل با هدف تضعیف تأثیر راهحلهای رقابت عاقلانه رفتار کند. اما هدف DuckDuckGo این است که مجریان اتحادیه اروپا این خطر را دارند که دوباره روی فرمان بخوابند. با این حال، DMA قرار بود از این نوع دژاوو ناخواسته اجتناب کند.
بازباز همچنین به TechCrunch گفت: «ما این مسائل را قبلاً به صورت خصوصی با کمیسیون مطرح کردهایم و آنها نشان دادند که آنها را جدی میگیرند و به آنها رسیدگی میکنند. با این حال، ما معتقدیم که راه اندازی تحقیقات رسمی احتمالا تنها راه برای وادار کردن گوگل به رعایت قوانین است.
Emily Clarke، سخنگوی گوگل گفت: «برای مطابقت با مفاد و روح DMA، ما به طور گسترده با صنعت، کارشناسان و کمیسیون اروپا مشورت کردهایم و تغییرات قابل توجهی در محصولات خود ایجاد کردهایم.» «این شامل ارائه انتخابهای بیشتر به مصرفکنندگان و کسبوکارها در مورد خدماتی است که استفاده میکنند. هنگامی که مصرف کنندگان از خدمات ما استفاده می کنند، انتظار دارند از داده های آنها محافظت شود. ما این اعتماد را به خطر نمی اندازیم تا به رقبا دسترسی بیشتری به داده های حساس بدهیم.»
لی زوبر، سخنگوی کمیسیون، گفت که اتحادیه اروپا در مورد شکایات خاص اظهار نظر نخواهد کرد، اما اظهارات کلی را اضافه کرد و گفت که “کاملاً متعهد به اطمینان از اجرا و اجرای DMA است.”
منبع: techcrunch